Thursday, March 29, 2012

ونه‌گاتی دیگر


سال 90 یکی از کم‌مطالعه‌ترین سال‌های اخیرم بود؛ الآن که نگاه می‌کنم یکی به خاطر تغییر سبک زندگیم بود و یکی به خاطر عوارض سال 89 که پس‌لرزه‌هاش ادامه داشت؛ با این حال مروری مختصر می‌کنم بر کتاب‌هایی که در سال 90 خواندم:
بهار را با ابله داستایفسکی شروع کردم که نیمی از آن را در شب‌ها و روزهای تعطیلات نوروز و زیر چادری که زده بودیم با سیا و صمد جمع‌خوانی کردیم و ادامه‌اش را بعداز تعطیلات خواندم؛ بجز شاهکار عنوان دیگری نمی‌یابم برای آن.
به لطف وهید عزیز گزیده تاریخ بلعمی را خواندم که بسیار عالی بود و همه‌تان را سفارش می‌کنم به خواندنش
تب متون کهن داشتم و کلیله و دمنه را هم پشت‌بند تاریخ بلعمی خواندم (سلام هما) و عطشم ادامه داشت هنوز؛ قسمت‌هایی از ارداویرافنامه و قسمت‌هایی از یادگار زریران مدهوشم کرد(ند.) ادامه‌ی آن‌ها را برای امسال در نظر گرفته‌ام؛ بعد به لطف دوستی عزیز ای‌ کوته‌آستینان را خواندم که مجموعه مقالاتی است خواندنی از خدابیامرز سعیدی سیرجانی؛ شاهکار داستانی دیگری که خواندم گور به گور ویلیام فاکنر بود.
کتابی هم از دوستی نازنین (سلام رفیق رضا) به دستم رسید که بیشتر از آنکه خواندنی باشد دیدنی بود : یک دم نور: پولارویدهای تارکوفسکی
یک کتاب دیگر هم خواندم که ارزش معرفی کردن ندارد. وقت تلف کردن بود صرفن
* * *
امسال را با کتابی خیلی خوب شروع کردم از جان بارت که خاطره‌ی خوب خواندن رمان‌های ونه‌گات را برایم زنده کرد. داستان وکیلی به نام تاد اندروز که یک روز تصمیم گرفته خودکشی کند و حالا برای رسیدن به شرح آن روز لازم است خیلی چیزهای دیگر را هم توضیح بدهد که با زبانی شیرین این کار را می‌کند. ورودش به یک رابطه سه‌نفره‌ی عجیب و در عین حال زیبا، جهان‌بینی پیرمردهایی که در همسایگی او زندگی می‌کنند، پرونده‌هایی که درگیرشان می‌شود، تراژدی تلخ پدرش و … .
نهایتاً هم به این نتیجه می‌رسد که هیچ چیز با هیچ چیز فرق ندارد از جمله زندگی با مرگ.
عنوان رمان هم اشاره به نمایشی دارد که روی یک قایق تفریحی اجرا می‌شود و از آنجا که قایق حرکت می‌کند و تماشاگرانش بر ساحل ثابتند هرکسی تنها بخشی از نمایش را می‌بیند!
رمانی است به شدت خواندنی که می‌تواند بهارتان را بهاری‌تر کند
 
اپرای شناور : The Floating Opera
نوشته‌ی جان بارت : John Barth
ترجمه سهیل سُمّی
نشر ققنوس
چاپ دوم 1387
سیصدونوزده صفحه، چهارهزار و هشتصد تومان

1 comment:

هما said...

سلام
باید جالب باشه
سال پر کتابی داشته باشی