Tuesday, February 7, 2012

شورش بی‌دلیل


اینکه از روز ازل برای همه جا انداخته‌اند که احترام بزرگ‌تر ها واجب است چیز مشکوکی است؛‌ مخصوصا که این احترام همراه با پیروی و حرف‌گوش‌کنی باشد؛ فکر می‌کنم چون قدرت تصمیم‌گیری و ساختارسازی دست افرادی بوده و هست که میانسال بوده‌اند جهان به این سمت و سو رفته وگرنه کدامیک از شما هنگام نوجوانی یا جوانی به بحرانی یا مشکلی برخورده اید و از دست بزرگتری کاری برآمده؟
صحنه ای در فیلم شورش بی‌دلیل هست که جیم (جیمز دین) با پدرش حرف می‌زند و سعی می‌کند از او یکجور مشورت بگیرد؛ پدر پیشبندی مسخره تنش کرده تا گندی که بالا آورده را تمیز کند؛ گند واقعی را اما جای دیگری بالا آورده؛ گندی که تاریخ بالا آورده و ترسوها را جدی گرفته؛ گندی که جامعه بالا آورده و همه پدرها و مادرها در آن شریکند.
یادبگیریم به بزرگترها فقط احترام بگذاریم. همین.

 
شورش بی دلیل : Rebel Without a Cause
محصول 1955 آمریکا
111 دقیقه رنگی
کارگردان: نیکولاس ری
نویسنده: استوارت استرن بر اساس کتابی از ایروینگ شالمن

7 comments:

Hasti.N said...

in ehteram khafeh kard ma ro baba...

رامین خواجه پور said...

سلام
برات یه پیشنهاد دارم. اگه انیمیشن "رنگو" رو تا حالا ندیدی بشین ببین تا حال و هوات یه کم عوض شه. بعد یه یادداشت درباره ش بنویس. منم یه یادداشت مینویسم
بعد یادداشتهای همدیگه رو میخونیم و سعی می کنیم لذت ببریم!.

هما said...

صدای شب به نظرم مشکوک می آید!
گوش کن!

ما که گرفتیم حالا که به ما رسید بذار اصلا نگیرن.

havvazad said...

dishab ettefaghan, ARTE filme "I killed my mother" ro gozashte bood ke be postet birabt nist. didish?

shokolate talkh said...

dar morede in ke gofti moshkele nojavani ya javani ro kodoom bozorgsaali toonest hal kone, movafegh nistam.
be nazaram bastegi be shanse aadam dare ke che joor aadam bozorgaii doresh bashe,
man ye amme daram ke kheili raahgosha boode hamishe! mamanam vali na, aslan, hatta doost nadaram hichi ro bahash dar mioon bezaram.

Unknown said...

سلام
اعتراف می کنم.ینی منی که یقه عالم و آدمو برای نوشتن منابع نوشته هاشون میگیرم چطور یادم رفته بوده ؟!لعنت به من.قول میدم اگه امشب بابت این اشتباه خودکشی نکردم ،دیگه تکرار نشه.


من فکر می کنم این درست تره.ینی اینکه بیشتر کاربرد داره تو این آب وهوا:
...همه پدرها و نه مادرها در آن شریکند

Unknown said...

من که به بچه هام اینو می گم:به حرف من گوش کن .دیگه نپرس چرا.چون من دارم میگم.چون تجربه دارم.چون میدونم آخرش چی میشه.شمام بعد ها به بچه هاتون همینو میگین.میتونم قول بدم