Saturday, February 4, 2012

درسو اوزالا


همان تفاوتی که بین یک خاطره خوب و شنیدنی با یک داستان خوب و خواندنی وجود دارد همان تفاوت در سینما هم هست؛ فیلم درسو اوزالای کوروساوا متاسفانه در حد یک خاطره شنیدنی بیشتر نمانده که فراتر از بیان مفاهیمی از قبیل عظمت طبیعت و لزوم برخورد مناسب با آن نمی‌رود. با این حال همین فیلم سال 1976 که فیلم پرواز بر فراز آشیانه‌ی فاخته (در ایران: دیوانه از قفس پرید) جوایز اسکار را در 5 شاخه اصلی درو کرد در بخش فیلم‌های خارجی به عنوان محصولی از اتحاد جماهیر شوروی جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را برد. می‌گذارمش کنار کارهای معمولی کوروساوا از قبیل ابله و نه در حد شاهکاری جون راشومون یا فیلم خیلی خوبی مثل سگ ولگرد.

Dersu uzala
محصول 1975 اتحاد جماهیر شوروی و ژاپن
144 دقیقه رنگی
نویسنده و کارگردان: آکیرا کوروساوا بر اساس کتابی از ولادمیر آرسنی‌یف

7 comments:

Anonymous said...

تو دهه 60 فيلمو ديدم.چند بار نشون داد.طولاني و يه مقدار كسل كننده بود.پيراني

رامین خواجه پور said...

به نظر من فیلم خوبی است. من خیلی لذت بردم از تماشایش. بخصوص صحنه ای که بر طبق یک خرافه قدرت نشانه گیری اش را از دست می دهد. از زوایای جنگلش هم خوشم می آید اصلا برگها و شاخه های این فیلم و کلبه هایش! را دوست دارم

فرزان said...

درود___
شخصیت درسو رو دوست داشتم .اینکه بفکر گنجشکای گرسنه جنگل هم بود..

Hasti.N said...

باید بعضی‌ از فیلم‌ها رو چند باره دید، و اصلا ندید، صبر کرد روح کمی‌ رشد کنه تا بفهمه اصلا چی‌ میبینه

هما said...

البته هستن کسایی که از یه خاطره ی شنیدنی یه خاطره ی خوب میسازن با خوب تعریف کردنشون.

همین یه ذره اینترنت خدا کشتگ رو هم قطع کنن خیال همه راحت شه با این سرعت داغونش!

سیاووش said...

http://ashouri.malakut.org/2007/07/post_47.html#more

غصه نداره که من فیلمای بسیار بدتری از آدمای بسیار بهتری می شناسم. برتولوچی رو گفتم. راستی من الان فهمیدم یه پست معمولن تو نوشته هام از تو عقب ام و الان در مورد مطلب قبلی ات می نویسم که غصه نداره و ازین صوبتا اصلن کند ام همیشه عقب ام می دونم خودم. بدتر اش اینه که ازش ناراحت ام نیستم در مقایسه با جاودانگی یه روز و یه ماه و یه سال با هم فرقی ندارن ضمنن شیرازیا که می دونی که به گشادی معروفن.
بالا واست لبنک مقاله رو گذاشتم حافظ به روایت کیارستمی اسمش هست و خیلی مقاله های بهتری هم می تونی پیدا کنی اونجا...

سیاووش said...

اسم ات رو و آی دی یاهوت رو بیا تو بلاگم به صورت خصوصی بنویس ادت می کنم خودم
زود بیایا