Saturday, November 26, 2011

خواهی که بگوییم، بده جام صبوحی / تا چرخ برقص آید و صد زهره‌ی زهرا


فیلم‌های وندرس جدای از مشخصه‌های فرمی و محتوایی بارز، همیشه سرشار از جذابیت بصری‌ بوده‌اند و آس فیلم‌هایش در این زمینه پیناست. مستندی شکوهمند در ستایش پینا باوش و در ستایش هنر رقص.
اگر فیلم Talk to Her را دیده باشید شاید خاطرتان باشد صحنه‌ای که مارکو به تآتر می‌رود و صحنه‌ای را می‌بینیم که زنی دوان‌دوان عرض صحنه را همچون کسی که دارد در خواب می‌دود می‌دود و کسی دیگر صندلی‌ها را سراسیمه از جلوی پایش برمی‌دارد. تا پینا را ندیده بودم نمی‌دانستم این اثر معروفی است به نام کافه مولر که پینا باوش طراحش بوده است.
ما که با دیدن آدم‌هایی که حرف می‌زدند بی آن که حرف بزنند – باید فیلم را ببینید تا بدانید از چه حرف می‌زنم – و رقص‌هایشان، تا آسمان هفتم رفتیم؛ دارم فکر می‌کنم آنهایی که نسخه سه‌بعدی فیلم را در سینما دیده‌اند تا کجای عرش سیر کرده‌اند.
 






Pina
محصول 2011 آلمان، فرانسه و انگلستان
106 دقیقه
مستند
موزیکال
رنگی
نویسنده و کارگردان: ویم وندرس

5 comments:

هما said...

رقص...
از دست رفتیم!

Unknown said...

این که تازه گی ها عوض دیدن فیلم های فاخر و معنی و گرا و تفکر برانگیز و البتن بگا دهنده ی افکار و احوال فیلم پورن و سریال پلیسی و فیلم ترکی نگاه می کنم همینه که مثل تو از معنویت پر نیستم این فیلمی که معرفی کردی رو نمی خوام ببینم می ترسم دوباره این قناری مرده توی قفس دلم زنده شه. و بعد بپره و باز هوس خورشید به سراش بزنه و همه چی رو به فنا بده. خفه اش کردم جاکش و اوازه خون رو گه میخوره بپره.

Unknown said...

وای عجب فیلم خوبی باید باشه... اه تو چرا نزدیک نیستی آدم فیلم های خوبت و کش بره ؟ فردا میرم دنبال این فیلم. به شدت نیازمند دیدن چنین فیلمی هستیم.

shokolate talkh said...

man nadidam in filmo, vali aksaye ghashangi gozashti.
to zendegie khanvadat va khateratet yek pa roman va filme, key mikhay az oon treasure estefade koni?

فرزان said...

بابا!....
مثکه ما خیلی عقبیم .اصلن اسم این فیلمِ وندرس رو هم نشنیده بودم ،فک کنم از لحاظِ تصویری عالی باشه ..مرسی که معرفی کردی..