Friday, July 29, 2011

تاریخ بخوانیم

تمام طول تحصیل نه از تاریخ خوشم می‌آمد نه از جغرافیا، عدل هر دوشان هم مثل سیب‌زمینی و پیاز معمولا با هم بودند. یکسال حتا معلمهایشان هم برای ما یکی بود. نمی‌فهمیدم چرا باید بدانم آتشفشان‌های دنیا کجا هستند و ابشارها کجا. نه می‌خواستم بدانم جنس خاک کجا برای کشاورزی نامرغوب است و نه می خواستم بدانم سبکتکین کی بود و چکار کرد و برمکیان چچجور از بین رفتند. سلسله ها را همهیچوقت به ترتیب یاد نگرفتم.
دارم فکر می‌کنم اگر تاریخ را از جایی شروع می‌کردند که خدا جبرییل را فرستاد بین ماه و خورشید نور یکی را کم کند تا حساب سال و ماه دست آیندگان باشد و جبرییل پر کشید روی ماه و نور ماه را کم کرد و بعد همبنجور با ادبیاتی شاعرانه و داستانی – البته نه نظمی متکلف و روایتگرانه – می‌رسید به خوابی که بهرام چوبین صبح روز نبرد با خاقان ترک دیده و آن پیرمرد چشم‌گربه‌ای و ریش قرمز و کوسه که بهرام سیاوشان اسیرکرده بود و حکایت فرستادن دوک نخ‌ریسی و غل از طرف هرمز برای بهرام و فرستادن کاردهای کج‌شده بهرام برای هرمز در جواب او و قبلتر داستان پاپک پسر بیروان را که انوشیروان بر مسند ِ راست کردن ِ‌ خرج سپاه گمارده بود شاید تنها از جغرافیا بیزار می‌شدم و نه از تاریخ و جغرافیا.
گزیده تاریخ بلعمی را بر حسب اتفاقی کور از دست دوستی بینا گرفتم و خواندم؛ لذتی که از خواندن آن بردم بی‌هیچ اغراق در وصف نیاید. نوت‌هایی که در گودر نوشتم گواه من باشند نزد ابوعلی محمد بن محد بلعمی و نزد محمدبن جریر طبری و نزد انوشروان و نزد بهرام چوبین.

سعی کنید بخوانید :‌
گزیده تاریخ بلعمی
نگارش ابوعلی محمد بن محد بلعمی
به انتخاب و شرح دکتر رضا انزابی نژاد
موسسه انتشارات امیرکبیر
چاپ دوم : 1366
چاپ اول: 1365
قیمت پشت جلد: 500 ریال


7 comments:

مهتا said...

من فکر می کنم تاریخ از اون رشته هایی هست که آدم هر چی بزرگتر میشه بیشتر بهش علاقمند میشه .. مثل کله پاچه !!

ایوب阿尤布 said...

با مهتا موافقم تاریخ با سن رابطه مستیم داره خر چی سن بالا می ره علاقه به خوندن تاریخم بیشتر می شه
ولی اجباری نبودنش هم برای شما مزید بر علت است

دید زدن ماتحت مرگ said...

سلام
همیشه فکر می کردم زیستن در کله ی تباه شده ی یک اسب اسم زیبایی است. میشه اسم وبلاگت رو دوباره بذاری زیستن در کله ی تباه شده ی یک اسب؟

فرزان said...

درود
شاید در دوران کودکی رو بشه بدون تاریخ وجامعه شناسی گذروند اما این چیزیه که ندونستنش برای ما این میشه که حالا هست.ممنون از معرفی

هما said...

تاريخ و جغرافيايي ك اون سالا ب ما ياد ك نه درس ميدادن جز عذاب و شكنجه چيز ديگه يي نبود! من ك از اون وقتا فقط صفحه هاي سياهي رو يادم مياد ك با مداد زير هر كلمه اش خط كشيده بودم!
در صورتي ك تاريخ اصلا اينجوري نيس.

shokolate talkh said...

man dige naomid shodam az tarikh.
aslan nemitooni befahmi chi rast boode chi dorough. masaln hamin 30 khordade 60 ro har ki ye joor revayat mikone, har goroohie be nafe khodesh. akharesham man nafahmidam ji rast mige

Kukuie! said...

درورد بر شما، تاریخ آموزگاریست برای همه