Monday, February 21, 2011

تو را از شکست و مرگ گزیر نیست


این خیلی مهم است که شما از انبوه چیزهایی که در یک صحنه وجود دارد کدام را انتخاب می‌کنید. تصور کنید مثلا در کالسکه‌ی اوایل مادام بواری ده‌ها،‌ صدها یا هزاران اتفاق می‌تواند بیفتد اما فلوبر گم شدن سگ را برمی‌گزیند و این نمادگرایی خیلی عالی است. این فقط یک مثال بود از ده‌ها،‌ صدها، یا هزاران مثالی که می‌توان زد. یا مثال بهتر در همان مادام بواری جایی است که مادام با عاشق جدیدش از کنار دیواری می‌گذرد با شیشه‌های تیز که توی کاهگل کرده‌اند روی دیوار که کسی نتواند از آن برود بالا بپرد سمت دیگر که باغ است. مالکیت، حفاظ، باغ خصوصی اینها همه نشانه‌هایی از روابط زن ومرد در آن تاریخ و جغرافیای داستانی است که همه در همان خرده شیشه‌هاست که روی دیوار است و فلوبر انتخاب کرده است.
انتخاب پسر سی‌دی‌فروش و تابلوی آلودگی هوا خوب است. فضا سازی می‌کند، محیط را نشان می‌دهد، ارزش تاریخی و جامعه‌شناسی دارد. تم داستان که بر یک رابطه‌ی رو به ویرانی استوار است و نگاه زن که فندک گرفتن مرد را از زن بهانه می داند که با دست تقه‌ای بزند ‍ پشت دستش و … همه خوب است. یک چیز خیلی خوب دیگر هست که فکر می‌کنم می‌توانست ارزش کار را صدچندان کند. آن لکه سرخ روی لباس گارسون بسیار نشانه معناداری است؛ من اگر بودم پررنگ‌ترش می‌کردم. پررنگ‌تر کردنم هم اینجوری بود که همه نشانه‌های دیگر را حذف می‌کردم؛ سی‌دی و چتر و سنگفرش و آب گل‌آلود و آلودگی و تاکسی و همه و همه را حذف میکردم زنی را که می خواهد تمام کند ومردی که تقه می زند پشت دست زن فروشنده و لکه‌ی سرخ روی لباس گارسون در کنار هم یک داستان کامل است نیازی به چیز بیشتر نیست.
چتر و بقیه داستان‌هایی که در پست‌های قبلی از خانم بابایی فلاح حرف زدم درباره‌شان در مجموعه داستان "من، ایاز، ماهو” چاپ شده است که در 88 صفحه و به قیمت 2500 تومان در دسترس است. نشر افراز چاپش کرده که دفتر مرکزیش توی فلسطین جنوبیه، خیابون وحید نظری، بن بست افشار،‌ پلاک 1 واحد 5 تلفن مرکز پخششون هم 66977166 ؛ فروشگاه مرکزیشونم توی خیابون انقلابه توی فخر رازی تقاطعش با خیابون وحید نظری کتابفروشی افراز.
فروشگاه اینترنتیشون هم www.afrazbook.com
وبلاگ نویسنده هم اینه: http://www.khalvateleila.blogfa.com/

2 comments:

هما said...

چقدر خوبه ک اینقد توجه می کنی!
تو کتاب فروشی های جزیره ی ما چی پیدا میشه؟

Kukuie! said...

salam
halet chetore?weblog ha filter shode va tu mahale kar be rahati dat dastres nist.ehtemalan weblogam ra be blogfa montaghel mikonam.to ra az reader mikhunam,emailet ra nadaram,vase tafakor dar masnavi ba emailam ya emaile weblog tamas begir,behet migam chi kar koni.
Ati1971b@gmail.com
tafakordarmasnvai@gmail.com