Sunday, January 15, 2012

مصایب مهرزاد


یک بار هم با وحید و مهدی رفتیم چرچیل لباس بخریم؛ من یک تی‌شرت خریدم که جلوش زیپ داشت و آبی آسمانی بود و روش نوشته بود ELLE، همین؛ من با این تی‌شرت هم دانشگاه می‌رفتم هم خانه عموم؛ به این خاطر این دو تا را گفتم که بدانید چیز عجیب غریبی نبود که مثلا انتظامات دم دانشگاه گیر بدهد – که گیر می داد به لباس های خیلی خارج از عرف – یا خانواده عموم چپ چپ نگاه کنند که این چیه پوشیدی؛ فقط یک تی شرت خوشکل بود؛ بعد به محض ورودم به خانه امن خودمان که دلم تنگ شده بود برایش و آمده بودم بعد از چند ماه سربزنم آن تی‌شرت گم و گور شد؛ یعنی شما فرض کنید گم و گور شد؛ فرداش برام یک تی‌شرت زاغارت آوردند که به تنم زار می‌زد؛ به زبان نمی‌آوردند، حتا اگر می گفتی هم انکار می کردند اما فکر می کردند اگر من با آن تی‌شرت آفتابی شوم قطعا پایه‌های اسلام و بالطبع نظام مقدس جمهوری اسلامی لرزان می‌شود. سالها بعد وقتی خواستم با زینب ازدواج کنم همان داستان تی‌شرت تکرار شد؛ برای اینکه مبادا پایه‌های اسلام و نظام لرزان شود مرا گوشه‌نشین کردند؛ من هم خار در چشم و استخوان در گلو ادامه می‌دهم بلکم لااقل در آن یکی دنیا به پاس این مصایب اجرمان بدهند.

اینها را گفتم که ترغیب شوید فیلم مصیبت ژاندارک را ببینید وگرنه تی‌شرت که چیزی نیست ژاندارک را زنده زنده سوزاندند و ککشان هم نگزید چون به نام خدا و مسیحیت این کار را کردند شاید هم فکر می‌کردند ممکن است پایه های ایمان مسیحیان آن عصر لرزان شود. درایر هم فیلمی ساخت که 1499 نمای کلوز‌آپ دارد که تقریبا نیمی از آنها کلوزآپهای ملی فالکونتی است که نقش ژاندارک را بازی می‌کند و در هیچ فیلم دیگری بازی نکرد و پالین کیل درباره بازی او در این فیلم گفت :
It may be the finest performance ever recorded on film


La passion de Jeanne d'Arc

محصول 1928 فرانسه
110 دقیقه سیاه و سفید ، صامت
نویسندگان: کارل تئودور درایر و جوزف دلتیل

کارگردان: کارل تئودور درایر 

عکس: ملی فالکونتی  


8 comments:

shokolate talkh said...

1-chaos ye barresi kardam didam ratingesh paiine
2- vali tree of lifo didam,ye kam hosele mikhast.vali bad nabood. be nazaram kasaii ke dar bachegi pesar boodand va baradar dashtand va ehtemalan baradareshoono az dast dadan, bishtar az hame bahash hamzat pendari mikonan.
3-12 saal shadid sigar keshidam. bad oftadam be in nafas tangi va riyeye kharab, to ham nakesh. akharesh nedamate!!mordan doroste khoobe, vali na ba marizi va azaab.
4- miri dubai, vali be nazare man sakhti ziad keshidi,oon soogvariha kam nist.bia ye rooz ye ketab benvisim az koodakimoon, ye paragraph to benvis yeki man,pazel var. dele khanandaro khoon konim!
5-zeinab bood ya somayye?

shokolate talkh said...

hamin alan farhadi jayezeye golden globo bord!

هما said...

"استیون واینبرگ : با دین یا بدون آن انسان های خوب کارهای خوب می کنند، و انسان های شرور کارهای شرارت بار. اما برای این که انسان های خوب کارهای شرورانه بکنند به دین نیاز است. "

اگه دنیای دیگه یی وجود داشته باشه!

Unknown said...

آدمای خوب کارای شرورانه نمی کنن.استیفن اشتباه می کنه به نظر من.(برای هما)


تازه اگه این درست باشه که آدما رو خوب مطلق یا بد مطلق بدونیم که درست نیست.

چاقانه ها said...

هرجا که پای آلله در میان باشد
هر امری را مجاز می شمارند .

Unknown said...

تازه خود ژاندارکم یه آدم دیندار بوده انگار.

Anonymous said...

به قول بيدل. طوفان مگر از عهده ي مذهب بدر ايد....من در حيرتم كه اين اقوام سامي چه را اين همه دين درست كردن..piran

فرزان said...

بعضیا فقط هنرمند نیستند شاید بشه گفته لباس ژاندارک به تنِ این قدیسه دوخته شده وحیفش می آد نقش دیگه ای بپذیره..
اسطوره دیگه ای بنام درایر