Friday, January 13, 2012

آوازهای سرزمین مادریم


بهمن قبادی اولین فیلم بلندی که ساخت فیلمی بود که بعدها انگار همه‌ی فیلم‌هاش از دل آن درآمد؛ فیلم گمگشته‌ای در عراق که داستان خواننده‌ای کرد است که به دنبال هناره، زن سابقش، همراه فرزندانش به سمت دیگر مرز راه می‌افتد و سازهایشان هم همراهشان است؛ دلیل رفتنشان در این فیلم با دلیل رفتنشان در نیوه‌مانگ فرق دارد اما کلیت همان است و انگار همین ایده را به شکلی دیگر بعدها در نیوه‌مانگ گسترش می‌دهد؛
سکانسی در فیلم هست که آواره‌های کرد زیر چادرهایی که زده‌اند زندگی‌ می کنند، وضعیت ناراحت کننده‌ای است که بعدها در لاک‌پشت‌ها هم پرواز می کنند گسترش داده شده و عمیق‌تر و بحرانی‌تر هم می‌شود. سکانس دیگری در فیلم هست که عده‌ای مال‌التجاره‌شان را بر گرده‌ی قاطرهایشان گذاشته و از کوره‌راهی برفی مسیری مرزی را طی می‌کنند همین صحنه بعدها گسترش پیدا کرده و فیلمی مستقل و زیبا به نام زمانی برای مستی اسبها را شکل داده است.
انگار قبادی از همان اول همه فیلمهایی که بعدها می‌خواسته بسازد را در ذهن داشته است.


گمگشته ای در عراق
محصول 2002 ایزان
108 دقیقه رنگی
نویسنده و کارگردان: بهمن قبادی
عکس: شهاب ابراهیمی و در پس‌زمینه : فائق محمدی و الله‌مراد رشتیان
باید شاشید به مملکتی که من برای آپ کردن این مطلب سه روز است دارم سروِرهای کشورهای مختلف را دست به دامن می شوم بلکم چندقطره اینترنت داشته باشم اینجوریاست که دیکتاتوری نفرت ایجاد می کند از خود.

6 comments:

Anonymous said...

خوشحالم بلاخره صاحب اينترنت شدي..فيلم هاي قبادي يه جريان و هويت منحصر داره..غمنامه اين قوم بلاكش و اواره است كه خود نيز در بروز اين سرنوشت بي تقصير نيست..صحنه خوراندن ويسكي به اسبها يگانه بود...پيراني

shokolate talkh said...

man faghat zamani baraye mastie asbha ro didam, va tasmim gereftam dige nabinam.hajme badbakhti tooye filmash adamo yade filmhaye avvalie makhmalbaf mindaze. khodesh ham be nazaram ye adame ho chi miad. mosahebehash manzoorame.

هما said...

بیشتر فیلماشو دیدم
تو این فیلم غیر از سکانس هایی که گفتی چیز خاص دیگه یی نظرمو جلب نکرد!
دف هم بیشتر یه مستند بود تا فیلم البته به نظر من.
لاکپشت هاش خوب بود اما و نیوه مانگ
یه فیلم دیگه هم داره که ندیدم کسی از گربه های ایرانی خبر دارد اگه درست یادم مونده باشه
در کل همینه که گفتی

shokolate talkh said...

be nazaret shashidan moasser tare ya eghteshashidan?

Unknown said...

من قبادی رو بیشتر از کاراش به این خاطر دوست دارم که یه "کرد"ه که باصدای بلند حرف میزنه...

فرزان said...

آی گفتی!!!...