Friday, October 28, 2011

تدبیر کند بنده و تقدیر نداند


یکی از قسمت‌های کمتر دیده شده و کمتر گفته شده جنگ جهانی دوم این است که بعد از اینکه فرانسه در جنگ جهانی دوم اشغال می‌شود پلیس فرانسه همدست آلمان‌ها می‌شود و یهودی‌های فرانسوی را شناسایی و دستگیر می‌کنند و می‌فرستند در یک استادیوم دوچرخه‌سواری و از آنجا راهی آشویتس. ابعاد فاجعه در حدی است که بعدها ژاک شیراک رسما در این خصوص ابراز تاسف می‌کند. جالب و غمناک اینجاست که فرانسوی‌ها در آن مقطع تاریخی دست کمی از نازی ها ندارند و با هموطنانشان آن کردند که نباید. حالا در جریان این نسل‌کشی چه درام‌ها که به وجود نیامده و چه داستان‌ها که شکل نگرفته و ژیل پاکه برنر بر اساس رمانی پرفروش دست می‌گذارد روی یک داستان تلخ. داستان سارای ده دوازده ساله که وقتی پلیس فرانسه می‌آید دستگیرشان کند برادر چهار پنج ساله‌اش را در کمد قایم می‌کند و نمی‌داند که چه سرنوشتی در انتظار خود و برادرش خواهد بود. شصت و چند سال بعد روزنامه‌نگاری آمریکایی – ساکن فرانسه – که پدر شوهرش در همان آپارتمانی ساکن است که فاجعه در آن رخ داده دنبال سارا می‌گردد و سرنوشتش.
فیلم در دومقطع زمانی در حال نوسان است و هرجقدر داستان روزنامه‌نگار و تصمیمش درداشتن یا سقط کردن فرزندش بی‌رمق پیش می‌رود در بخش تاریخی داستان و سرنوشت سارا جذاب و پرکشش پیش می‌رود.
کلید سارا (Elle s'appelait Sarah)
محصول ۲۰۱۰ فرانسه
۱۱۱ دقیقه رنگی
کارگردان: ژیل پاکه برنر
نویسندگان: ژیل پاکه برنر و سرژ جانکور

6 comments:

EhSAN said...

اسم فیلم کلید ساراست یا اینکه منظور چیز دیگه ایه؟
چون معنی اونی که نوشتید میشه
"اسمش سارا بود"

دید زدن ماتحت مرگ said...

یه حرفی هست که به نظرم خیلی درسته :
اروپایی ها در جریان جنگ جهانی دوم دچار اشتباهات بزرگی شدن و دست به جنایتهای وحشتناکی زدن و بعد از پایان جنگ و تقسیم منابع بین قدرتهای پیروز جنگ تصمیم گرفتن اشتباهاتشون رو جبران کنن ولی این جبران خیلی مسخره بود مثلا اینکه تا شصت سال بعد از جنگ از یهودی ها به صورت همه جانبه حمایت کردن و سعی کردن این عذاب وجدان و ننگ تاریخی رو بوسیله ی خلق آثار هنری مثل این که البته کم هم نیستن کاهش بدن.

قصه گو said...

این باید از اون فیلم های دیدنی باشه
عاقبت سارا چی شد؟

شكلات تلخ said...

ولي با همه دلخراش بودن هالوكاست،هيتلر بزرگترين منجي يهوده .كه به لطفش صاحب كشور شدند و جايگاهي در دنيا پيدا كردند كه تا قيام قيامت همه بايد بهشان باج بدهند

پچ پچ said...

فیلمای فرانسوی رو دوس دارم..
این یکی موضوعش هم جالبه

Unknown said...

به احسان:
عنوان فرانسوی با عنوان انگلسی فرق می کنه