Saturday, April 23, 2011

Un Prophète


من فکر می‌کنم برادران بسیجی هنوز در جریان نیستند سال 2009 در جشنواره کن موضوع فیلمی که برنده جایزه ویژه هیات داوران شد چیست وگرنه تا حالا سفارت فرانسه را که هیچ مجله فیلم را هم به آتش کشیده بودند.
فکرش را بکنید یک نفر وارد یک محیط خشونت‌بار می‌شود؛‌یک نفر عرب؛ آلت دست عده‌ای می‌شود و بعد سعی می‌کند در لشکر کشی عرب‌ها و مدیترانه‌ای‌ها قدرت را با عرب‌ها در دست بگیرد و همین هم می‌شود. در خلوت خود فیلم پورن نگاه می‌کند و خودارضایی می‌کند. حشیش می کشد و متوهم می‌شود و چشمش هم دنبال زن دوستش است. من آیات شیطانی را نخوانده‌ام اما شک ندارم با اسمی هم که اودیار برای فیلم انتخاب کرده منظورش چه بوده.
به هرحال از منظور فیلم‌ساز هم که بگذریم فرایند اضمحلال و بی هویت شدن یک آدم در روند به زندان افتادن او آنقدر می‌تواند حایز اهمیت باشد که فیلم را از جنبه دیگری هم نگاه کنیم و حرف‌های فوکو را در نقد زندان بیش از آنکه در حیطه تفکرات روشنفکری ببینیم در عمل چاره‌ای بیاندیشیم برای این معضل که زندان همیشه جامعه را از شر مجرمین در امان نگه نمی‌دارد و بسیار می‌شود که آدمی بی‌خطر یا کم خطر را تبدیل به حانیی مهارناپذیر م‌یکند و نه تنها اصلاحی صورت نمی گیرد که ضد آن اتفاق می افتد و این دیسفانکشن یک استثنا نیست یک آرتیفکت نیست یک وجه ِ اگر نه غالب اما روتین است.

7 comments:

مهدی ملک زاده said...

1-این رنگ نارنجی که استفاده شده تو بعضی نوشته ها رو عوض کنید،علاوه بر اذیت کردن چشم !چشم رو هم اذیت می کنه و اصلا هم به نظر بنده خشگل نیس!
2-بنده یه بلاگی زدم که دعوتنامش تو کامنت بعدی گذاشته میشه ولی خواستم از شما که به نظر نگاه ریز بینی دارید یه دعوت مخصوص تری بکنم و ازتون خواهش کنم که شکرت کنید تو این بلاگ اگر البته مایل هستین-به هر حال خیلی خوشحال میشم
3-این فیلم رو هم کا دیده بودم که در موردش بحثی می داشتن :دی

مهدی ملک زاده said...

دعوتنامه
یک بلاگی با عنوان و مضمون یک فیلم،یک جمله راه انداختم . تصمیم بر این ه که داخلش هر فیلمی رو با یک جمله معرفی کنیم.
و از اونجا که تصمیم بر این هم هست که یک بلاگ کاملا جمعی باشه خواهشمند است اگر مایل به نوشتن در اونجا هستین بفرمایید که بهتون اکانت بدم
تمام بلاگ اسپات ها فیل تر شده ولی اگر مشکلتون در این باره باشه:میشه با ایمیل هم پست زد و فقط باید یه بار با چیز پی ان(که بنده مال خودم رو تقدیم خواهم کرد)رجیستر بشه.برای دنبال کردن کامنت ها و در کل پیگیری بلاگ هم راههایی هست که من دارم پیگیری می کنم .در کل مشکل فیل ترینگ نداریم!
در ضمن برای اسم بلاگ هم
پیشنهادی اگر دارید خوشحال میشم،باب میلم نیست !
و همچنین اگر کسی رو مد نظر دارید و می دونید پایس معرفی بفرمایین
قطعا یک جمله نوشتن بعد از دیدن فیلم وقت گیر نیست پس نگو وقت نیست!راحت میتونی بگی علاقه ای ندارم!مرسی!تازه مرسی شم نگو!

امیدوارم استقبال کنید

www.1movie-1jomle.blogspot.com


===
این هم بلاگ فعلیم هستش
13-st.blogspot.com
medil0ne@yahoo.com

shokolate talkh said...

hala bebin mitooni yade baradaran bendazi ya na?!

فیلم وجامعه said...

مطلب جالبی بود..اما شاید میترسن دادو قال کنن وتازه اونایی که اهل فیلم نیستن برنده جایزه کن رو ببینن..

نعیمه said...

می گم این پیرهن چاک مهرویان عجب چیز خوبیه. هم برای قسم خوردن هم برای تقویت عضلات چشم:)
حیف که برادران بسیجی خبر نشدن وگرنه کلی جیغ و داد و کولی بازی راه می انداختن اونوقت همه می رفتن این فیلم رو تماشا می کردن و کلی براش تبلیغ می شد.

تنها said...

دروددوست عزیز
ما دوباره آپ شدیم. بی صبرانه منتظر نظراتت هستم.
اگر ایرادی ندارد این کامنت را منتشر نکن یا از بین ببر!!!

sam said...

چه سخت است دلتنگ قاصدک بودن ، در جاده ای كه در آن هيج بادی نمی وزد ...