Tuesday, March 29, 2011

کتابهایی که پارسال خواندم


پارسال چند مجموعه شعر خوب به تورم خورد كه خواندم و معرفيشان هم كردم توي وبلاگ؛ يكي مجموعه شعر "قافيه در باد گم مي‌شود" بود از شعرهاي قديمي شاعر دوست‌داشتني احمدرضا احمدي (نشر افكار) يكي هم مجموعه شعر "راستي چرا؟" سروده پابلو نرودا و با ترجمه خوب احمد پوري (نشر چشمه) يكي هم گزيده اشعار كارل سندبرگ به اسم "براي تو و ماه نغمه سر دادم" (انتشارات مرواريد) و نهايتا كتاب "هنر غرق شدن" مجموعه شعر بيلي كالينز شاعر معاصر آمريكايي (نشر چشمه).
اگر اهل فيلمنامه‌خواني باشيد دو پيشنهاد خوب دارم برايتان؛ يكي دو فيلمنامه‌ي "روز خشم" و "اردت" كه فيلم‌هايشان را دراير ساخته و در يك كتاب چاپ شده، يكي هم پنج فيلمنامه از تاركوفسكي كه اينها هم در يك جلد چاپ شده (نشر ني)
اما ژانر محبوب خودم و خيلي‌ها رمان:
اينس (كارلوس فوئنتس) را خواندم به زيبايي كارهاي ديگرش نبود اما ارزش خواندن داشت (انتشارات مرواريد)؛ از آن بهتر آئورا بود كه به فضاي كارهاي ديگر فوئنتس نزديك‌تر بود و خواندني تر (نشر ني)؛ از هر دو اينها بهتر رمان معروف و بسيار تجديد چاپ شده و بسيار خواند شده رومن گاري "خداحافظ گاري كوپر " بود با ترجمه دلنشين سروش حبيبي كه بسيار خواندني بود و البته از رومن گاري جز اين هم انتظار نيست. (انتشارات نيلوفر). مهمتر از همه اينها رمان معروف ديگر "تنهايي پر هياهو" اثر بهوميل هرابال است كه بسيار تكان‌دهنده بود. (انتشارات آبي) و از همه اينها كه بگذريم خواندن كارهاي كلاسيك لطف ديگري دارد. "جنايت و مكافات" اثر بزرگ و به ياد ماندني داستايفسكي كار كلاسيك و مهمي بود كه پارسال خواندم و اكيدا توصيه‌اش مي‌كنم – ما با ترجمه خانم آهي خوانديم گويا ترجمه بهتري هم از آن موجود است –
بزرگ‌تر و مهم‌تر از همه اينها، كتابي كه بي‌شك تاكنون بهترين رماني بوده كه خوانده‌ام و سيمرغ بهترين رمان سال من را به خود اختصاص داد مرشد و مارگريتای ميخاييل بولگاكف بود با ترجمه عباس ميلاني (انتشارات تنوير)
براي حسن ختام يك پيشنهاد ويژه هم دارم : گزينه تاريخ بيهقي (نشر قطره) قطعا از خواندن آن پشيمان نخواهيد شد.
و نهايتا يك سفارش: مجموعه داستان كوتاه "من، اياز، ماهو" نوشته دوست خوب و نازنينم خانم بابايي فلاح (نشر افراز)
همین

4 comments:

Morteza said...

سلام دوست عزیز
خیلی متشکرم چون این پست تلنگری بوذ برام که برم و اون کتابهایی رو که نخونده بودم بخونم
باز هم سپاس

یادداشت های مچاله شده

ایوب said...

تنهایی بر هیاهو را خوندم ولی سریع و باید یکبار دیگه بخونمش ولی واقعن زیباست

ایضن سال نو شما بسی مبارک

نعیمه said...

من هم شاهکار کردم و بالاخره مری و مکس رو دیدم
معرکه بود
فقط یه سوتی دادم و اونو با پسرم تماشا کردم. مجبور شدم موقع دیلماجی کردن کلیش رو سانسور کنم.
سال خوبی داشته باشی

هما said...

خداحافظ گاري كوپررو تو برنامم دارم
جنایت و مکافات رو قبلنا خوندم دوباره باید بخونم
مرشد و مارگریتا رو نصفه خوندم
پیشنهاد و سفارشم باشه
ممنون