از دور شاید قشنگ به نظر برسد اما فقط از دور است که قشنگ است. اینکه مثلا دلکش میخواند (شور و حال کودکی برنگردد دریغا) و بعد ما دلتنگ کودکی میشویم خب شاید از منطر روانکاوی و روانشناسی دلایل خودش را داشته باشد که دارد - هرجند من فکر می کنم این بیشتر یک آموزه اجتماعی است که نسل به نسل به غلط منتقل میشود- اما من یکی هرگز حاضر نبیستم شور و حال کودکی دوباره برگردد. بچهای که شیرینزبانی میکند و اطرافیانش به وجد میآیند لزوما خودش به وجد نمیآید چه بسا هزارجور ترس و دلهره دارد که با این شیرینزبانی پناهگاهی برای خودش درست میکند و امیدوار است زودتر شبادراریش تمام شود و امیدوار است شاید فردا همینها که برایش ذوق میکنند بگیرند سر بچه همسایه را که چشم دیدنش را ندارد گوش تا گوش ببرند و هرچه جلوتر میرود میبیند تهدیدهای محیط اطراف بسیار بیشتر از فرصتهای آن است؛
البته این فقط یک وجه ناچیز از وجوه متعدد فیلم لباسی برای عروسی کیارستمی است که بیشتر به خاطر تم مشترکش با سایر کارهای آغازین کیارستمی مثال زدم؛ (کودک نان و کوچه را به خاطر بیاورید و موقعیت دلهرهآورش را؛ کودک زنگ تفریح را به خاطر بیاورید و ظلم به ناحق بر او رفتهاش را ؛ کودک تجربه را به خاطر بیاورید و مورد بیاعتنایی قرار گرفتناش را؛ نوجوان تنها در میان جامعه مسافر را به خاطر بیاورید )
وجه دیگر این است که این فیلم را میتوان یک فیلم نئورئالیستی تام دید و غالب المانهای فیلمهای نئورئالیستی را در آن دید؛ حتم دارم اگر بغضهای فرهنگی نبود و کیارستمی انقدر در بین فیلمسازان ارضا نشدهی وطنی و منتقدین غرضورز و باندباز محسود و مبغوض نبود همین فیلم نسبتا کوتاهش قدر بیشتری داشت اکنون.
مهم نیست البته؛ زمان همه جیز را ثابت کرده و میکند؛ همینکه بعد از 35 سال هنوز دیدن دارد و تازه است یعنی اینکه استاد کارش را خوب بلد بوده و هست.
8 comments:
are bacheha kheili gonah daran, manam nemikham bargardam be hezaro yek dalil.fekr mikonam enghadr doost nadarim bargardim ke hatta nemikhaym bache dashte bashim. koodakie maha badtar ham bood, jango bombarano siasi bazi va taghibo gorize pedarha va doori va doori va doori. va hesse na amnie be ja mande az an hame doori
manzooram az khanvade too cinema,khaharam va shoharam bood ba ye famileshoon, na pedar madaram. oona age black swano ro pardeye bozorg ba oon sahnehaye sexi mididan, hamoonja too salon khodeshoono halgh aviz mikardan!!
درود
آقا این هنرپیشه فیلم زیر درختان زیتونش" زمانِ اکرانِ فیلم می اومد با کاپشنِ چرم ،مدام جلوی سینما عصر جدید قدم میزد ،اما با تیپی که براخودش درست کرده بود هیچکی نمیفهمید وتحویلش نمیگرفت____این طفلی هم اونروزا سوژه ما بود...
كيارستمي واسه اين سينما بزرگه.انديشمند و متفكر. اين روال كاري و اين حس رو در تمام دوران فيلم سازي حفظ كرده.و از طعنه و حسادت جماعت ايراني هم جا نخورده.ادماي فيلم هاي كيارستمي واجد خصو صياتي هستن كه تو نا خود اگاه و زندگي جاري ماها هستن..مگه گرفتار سانسور بشن.سيلقه ايشون در عكس شعر و. ...جالبه.
من اون فیلم رو دیدم . کیارستمی تو اون فیلم نتونسته جلوتر از داستان بره . با داستان شروع کرده و تمومش می کنه .
البته بگم من در اون انداره نمی بینم خودم رو که گیر اساسی بدم اما باید بگم کیا رستمی انگار چون کارهای اولش بوده خیلی چیزها رو نمی دونسته .. یکی این که کیارستمی می تونست این حالت نئو رئالیستی رو بشکنه و (تاریخ و مکاتب رو نمی دونم زیاد) و فیلم رو به یک سمت و حالت دیگه ببره .
یک گوشه های به نظرم به دزد دوچرخه دسیکا هم می زد .
اما کاراکتر اون دو نقش اصلی اون پسره شاگرد خیاط و اون پسره که کت رو برداشت خدایی خوب در اورده بود و خوب بازی گرفته بود .
من اون فیلم رو دیدم . کیارستمی تو اون فیلم نتونسته جلوتر از داستان بره . با داستان شروع کرده و تمومش می کنه .
البته بگم من در اون انداره نمی بینم خودم رو که گیر اساسی بدم اما باید بگم کیا رستمی انگار چون کارهای اولش بوده خیلی چیزها رو نمی دونسته .. یکی این که کیارستمی می تونست این حالت نئو رئالیستی رو بشکنه و (تاریخ و مکاتب رو نمی دونم زیاد) و فیلم رو به یک سمت و حالت دیگه ببره .
یک گوشه های به نظرم به دزد دوچرخه دسیکا هم می زد .
اما کاراکتر اون دو نقش اصلی اون پسره شاگرد خیاط و اون پسره که کت رو برداشت خدایی خوب در اورده بود و خوب بازی گرفته بود .
خب آره . واسه من همونجوریه که نوشتم و دقیق الان یادم نیست چی نوشتم اما همون بوده که نوشتم . ولی کلن اگر بخوای خب فیلم رو دوست دارم اما اونقدر نیست که مثلن الان که خانه دوست کجاست رو دیدم دوست داشته باشم .
خب آره . واسه من همونجوریه که نوشتم و دقیق الان یادم نیست چی نوشتم اما همون بوده که نوشتم . ولی کلن اگر بخوای خب فیلم رو دوست دارم اما اونقدر نیست که مثلن الان که خانه دوست کجاست رو دیدم دوست داشته باشم .
Post a Comment