Thursday, September 22, 2011

یا چیزی چنان که ببینی یا چیزی چنان که بدانی


دیده‌اید حتما بعضی آدمها را که یکجورهایی خاکی و افتاده‌اند، بعد که بیشتر باهاشان دمخور می‌شوی می‌بینی ته رفتارشان این است که می خواهند بگویند ببین من چه آدم بزرگیم که با وجودی که خیلی از تو سرترم و برتر ولی اصلا به رویت نمی‌آورم و خودم را در حد تو آورده‌ام پایین. این آدمها افتاده بودنشان از تبخترشان است – بگذریم که نه افتاده بودن چیز قابل تحسینی است و نه تبختر مطلقا قابل تقبیح –
یک فیلم‌هایی هم هستند که شخصیت‌هایشان را معمولی و مثل بقیه نشان می‌دهند اما بیشتر که دقت می‌کنی می‌بینی دارند از زاویه خیلی بالایی بهت نگاه می‌کنند و اصلا برای خودشان اسپایدرمن‌هایی هستند مثل همین سریال فرندز. خیلی احمقانه است وقتی جنیس می‌پرسد بینشان رابطه از آن گونه که دانی و افتد بوده یا نه و چه کسی با همه ارتباط اونجوری داشته و بعد با یک مشت پیامبر مواجه می‌شویم که لطف می‌کنند خودشان را در حد ما مخاطبان ناچیز پایین می‌اورند.
سگ‌های پوشالی از شروع تا نیمه‌های کار – بیشتر از نیمه ها البته - تا جایی که دیوید سامر (داستین هافمن) با ماشین می‌زند به جان نایلز – قابل ستایش است در همه چیز مخصوصا فضاسازی. از یک جایی به بعد اما مزخرف است. اینکه دیوید سامر ریاضیدان ِ منطقی ِ آرام ِ درونگرا می‌تواند تبدیل شود به یک آدم ِ خشن ِ بی‌رحم ِ برونگرا یک چیز است و دست‌خالی حریف چند نفر لات بی‌سروپای مسلج شدن و دمار از روزکارشان در‌آوردن یک چیز دیگر. انگار دیوید سامر هم تا حالا زحمت کشیده خودش را در حد ما موجودات ناچیز آورده پایین وگرنه آدخفنی است . تازه خودش را کمتر از یک ریاضیدان بزرگ نتوانسته ناچیز کند و ما یک مشت عقده‌ای که چشممان دنبال زن اوست حقیریم و ناچیز.
Straw Dogs: سگ‌های پوشالی
محصول ۱۹۷۱ انگلستان و آمریکا
۱۱۸ دقیقه رنگی
کارگردان: سام پکین‌پا
نویسندگان: دیوید زلاگ گودمن و سام پکین‌پا
بازیگران: داستین هافمن، سوزان جورج و …

6 comments:

ایوب阿尤布 said...

برام جالب بود تا حالا از این منظر بهش نگاه نکرده بودم

shokolate talkh said...

friends ro kheili doost daram vali.hameye sahnehasho hefzam az bas didam!!
raje be oon ghesmati ke janis miporse, man hamchin bardashti nakardam.caracter haye aslie friends hame dar nahayat masoomand. hatta masaele dardnaki mesle talagh ya nazaii ham kheili melow bargozar mishe. shayad baraye haminam friends ro doost darim,shayad arezoo mikonim real world ham,hamchin jaii bood

دید زدن ماتحت مرگ said...

صحنه ی تجاوز سردسته ی لاتها به زن هافمن بسیار زیبا و تاثیر گذار از آب در آمده!!
به خصوص با کاتهایی که به شکار میخورد و بعد کاتهایی که به صحنه های هماغوشی مشابه هافمن و زنش از تصورات زن میخورد. میمانی بین اینکه زن واقعا بهش تجاوز شده یا دارد یا دارد از درد لذتبخش هماغوشی دوباره با دوست پسر سابقش این رفتار را می کند. انگار که زن بعد از پایان دوستی با دوست پسرش و ازدواج با هافمن یا همان ریاضیدان دست نخورده! باقی مانده و مسئله ناکارآمدی هافمن! یا نوعی اختگی! و.....

دید زدن ماتحت مرگ said...

آن صحنه را از لحظه ای که مرد در می زند و زن با ربدوشامبر در را باز می کند دوباره ببین ارززش را دارد. چون هر دو بازی فوق العاده است. چه متجاوز و چه آنکه مورد تجاوز قرار می گیرد در کل امر تجاوز را به چالش می کشد

دید زدن ماتحت مرگ said...

این دگرگونی ناگهانی شخصیتها در مقابل فشار را در وثیقه مایکل مان هم می شود دید. آنجا که راننده سیاه پوست تاکسی بالخره از کوره در می رود و پا را روی گاز می گذارد و ماشین را سرنگون می کند و تصمیم می گیرد همه چیز را عوض کند

Kukuie! said...

ندیدم فیلم را